ازدواج

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۳ بهمن ۹۳، ۱۶:۵۷ - محمد
    khob bod
  • ۰
  • ۰


فهم صحیح ازدواج موقت نقدی بر مقاله ازدواج موقت منتشره در روزنامه حیات نو از مینا معتدی


سوگیری منفی و ناسازگار اندیشی نسبت به ازدواج موقت به این لحاظ است که ابعاد گوناگون آن نه تنها درست شناخته نشده بلکه شناسایی نیز نشده‏است. تحقیق در این باره جستاری فراگیر را الزام می‏نماید که به فراخور این مقاله به آن می‏پردازیم:


1
ـ شناخت ماهوی ازدواج موقت: افراد بسیاری و بویژه نسل نو تصورشان از ازدواج موقت، گزینش‏ها و رهایش‏های دلبخواهی و آزاد از هر مسوؤلیتی در این زمینه است. بنابراین طبیعی خواهد بود که آن را به عنوان یک پدیده ناهنجار اجتماعی محکوم نمایند. اینک در رهیافتی به شناخت اصولی از ازدواج موقت باید واکنشی داشته باشیم به این اصل که ازدواج بطور کلی صرفاً به معنای ارضاء غریزه جنسی نیست و این فقط شایسته حیات حیوانی است. انسان و جامعه انسانی غرائز خود را باید بر پایه مسؤولیت‏ها و شرائط ویژه تراز با حوزه انسانی خود به انجام رساند. بنابراین ازدواج موقت درست مانند ازدواج دائم مسؤولیت آفرین است، شرائط ویژه‏ای دارد و با راهکارهای محدودیت آور همراه است. درست است که در این نوع ازدواج بواسطه شرط زمانی که تعیین مقدار آن بر اختیار زوجین است متارکه آسانتر انجام می‏گیرد ولی به لحاظ شرائط گزینش یافته در آن اینگونه هم نیست که به راحتی کسی عهده‏دار آن شود و به همان راحتی از آن صرف نظر نماید. مثلاً یکی از شرائط عهده در آن اجراء صیغه عقد است و شرائط دیگر که در مدارک فقهی و رساله‏های توضیح المسائل تفصیل آن آمده است.


2
ـ جستار دیگری که در این زمینه لازم است انجام گیرد، تبیین هدفی است که دین بر جعل این نوع ازدواج منظور داشته است. برخی پندارشان این است که ازدواج موقت راهبردی است در راستای تأمین امیال غریزی یک سری انسانهای هوسران. این یک نگرش غیر مطالعاتی نسبت به فرایند این حکم دینی است. دین که کیان ساختاری آن بر پایه حکمت بنیانی گرویده در این مورد نیز حکمتی متناسب با فرایندهای اجتماعی ملحوظ داشته است. با توجه به اینکه ازدواج یکی از ضرورتهای اجتماعی است و با توجه به اینکه جریان متعارف آن، ازدواج دائم برخورداری از امکانات خاص خود را می‏طلبد و از طرفی بواسطه عوامل پیدا و پنهان، چندان، این امکانات در سطح یکسانی برای همگان وجود نداشته و لذا برخی دچار فقدان یا کمبود امکانات گردیده که در نهایت توان تشکیل زندگی زناشوئی بصورت ازدواج دائم را ندارند و از سویی نادیده گرفتن حق طبیعی آنان، نیاز به ازدواج جامعه را به آفتهای کلی دچار می‏سازد، در ره یافتی برای جمع بین برخوردار نبودن این گروه از حق طبیعی فطریشان در عین بی امکاناتی، دین با تشریع این نوع ازدواج هم از فعلیت یافتن آفتها و مفاسد بالقوه پیشگیری نموده و هم برای این گروه در دست یافتن به خواسته فطریشان راهکاری مناسب ارائه داده است. 
اینک می‏پردازیم به اشکالاتی که خانم مینا معتمدی بر این باره مطرح نموده‏اند: 
بر بخش نخست بر هر دو آیه از قرآنی (آیه 129 سوره نسا و آیه 4 از سوره احزاب) استناد شده و اینگونه برداشت گردیده که این دو آیه تک همسری را توصیه می‏نماید. 
پاسخ: آیه سوره احزاب مربوط به نفی دوگانگی در محبت به خدا و غیر خداست، علامه در المیزان آن را کنایه از امتناع جمع بین متنافین در اعتقادات دانسته است، (المیزان ج 16، ص 274) مجمع البیان هم از آن برای توحید استدلال نموده است و سپس آراء گوناگونی از مفسرین نقل می‏کند که هیچیک از آنها با برداشت مقاله موافقت ندارد. 
«
مجمع البیان ج 8،7 ص 526» آیه سوره نساء درباره تعدد زوجات است هم به لحاظ شأن نزول و هم به لحاظ ارتباط آن با آیه 3 از همین سوره که تصریح به موضوع تعدد زوجات دارد، علامه در این زمینه می‏فرماید: »این آیه بیان حکم عدالت بین زنانی است که در آیه »و ان خفتم ان لا تعدلوا فواحده« تشریع شده است، المیزان، ج 5، ص 101. 
بنابراین هیچیک از این دو آیه ارتباطی به ازدواج موقت ندارد.


در بخش دیگر به بازتابهای ازدواج موقت پرداخته شده است: 
1
ـ ازدواج موقت مردان مجرد به روی‏گردانی آنان از تشکیل زندگی طبیعی می‏انجامد. 
پاسخ: ازدواج موقت برای مردان مجرد بر اساس مبانی شرعی و تحقق شرائط، بلا مانع است ولی اگر انجام این امر در گستره‏ای تحقق یابد که به روی گردانی افراد از ازدواج دائم بیانجامد تا آنجا که به یک معضل اجتماعی تبدیل گردد. 
بر عهده حکومت اسلامی است که با آن مقابله نماید، اینگونه برنامه‏ها به عنوان حکم ثانوی در شرع ملحوظ شده است یکی از آن عناوین که متناسب این بحث است اصل نفی ضرر است یعنی هر گونه زیانی متوجه جامعه اسلامی باشد باید از آن جلوگیری کرد حتی زیانهایی که ناشی از احکام اولی است لذا در اصطلاح فقهی به اصل حاکم از آن نام برده می‏شود. فقها در این باره بحث مستقلی دارند و امام »قدس« نیز در کتاب الرسائل آن را عنوان کرده‏اند و بلکه آن را از احکام حکومتی دانسته‏اند. الرسائل، ص 6 و ص 49. 
2
ـ سایر اشکالات به لحاظ اینکه درباره مردان متأهل است به یک پاسخ کلی بسنده می‏شود: 
این موضوع در نصوص دینی مطرح گردیده و بیان شده است که این امر اختصاص به دو گروه دارد، به مردان مجرد و به متأهلانی که دسترسی به همسر خویش ندارند در این خصوص بد نیست به روایاتی پرداخته شود. 
علی بن یقطین می‏گوید از امام هفتم علیه السلام درباره متعه پرسیدم؟ امام علیه السلام فرمود: تو را چه به متعه، خداوند تو را از آن بی‏نیاز ساخته است. 
فتح بن یزید می‏گوید: از امام هفتم علیه السلام درباره متعه سؤال نمودم؟ امام علیه السلام فرمود: متعه برای کسانی تجویز شده است که نتوانسته‏اند ازدواج کنند و باید از این طریق عفت خویش را حفظ نمایند و اگر ازدواج نمودند در صورتی بر آنان مباح است که دسترسی به همسرشان نداشته باشند.(1) 
درباره متأهلان متعارف هم نهی، کراهتی شده است و علتش را هم فساد بین زنها بر شمرده‏اند. محمد بن الحسن شمون می‏گوید: امام هفتم علیه السلام به بعضی از دوستانشان پیام فرستادند که به متعه رو نیاورید بلکه بر شماست که سنت را بپا دارید نه اینکه با متعه همسرانتان را نادیده بگیرید و در نتیجه آنها هم کفر بورزند و سرکشی نمایند، و ما را نفرین کنند.(2) 
اما اینکه افراد اندکی بی‏هیچ مشکلی بخواهند اقدام به این امر نمایند، عملکرد اینگونه افراد ارتباطی به حسن ازدواج موقت در مواردی که شرع بیان داشته است ندارد، چرا که وجود افراد هوسباز که بخواهند از این امر سوء استفاده کنند دلیل بر عدم حسن آن نمی‏شود و معلوم است که منکر استحاله اجتماع نقیضین دلیل بر عدم استحاله نمی‏باشد. 
------------------------------------------------------------------------ 
پینوشتها: 
1)
وسائل الشیعه، ج 14، ص 449. 
2)
وسائل الشیعه، ج 14، ص 450. 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی